“Günlük Maksimum Toplam Yük Yaklaşımının Gediz Havzası’nda Uygulanması” Projesi, (2015-2017).

Günlük Maksimum Toplam Yük Yaklaşımının Gediz Havzası’nda Uygulanması Projesi, 12.06.2015 tarihi itibariyle resmi olarak başlatılmıştır. Projenin amacı Gediz Havzasının kendi kendini temizleme (özümseme) kapasitesine ve mevcut kalitesine bağlı olarak noktasal ve yayılı kaynaklar için, kirletici bazında tanımlanan izin verilebilir toplam kirletici yükün tanımlanmasıdır. Bu yaklaşımla izin verilebilir yüklerin belirlenmesinin yanı sıra bu yüklerin kaynaklar arasında dağıtılması, noktasal kaynaklar için deşarj standartları, yayılı kaynaklar için ise “en iyi uygulamaların belirlenmesi hedeflenmiştir.

Proje ile su kaynağının konvansiyonel kirleticiler, öncelikli maddeler, belirli kirleticiler ve pestisitler üzerinden kabul edebileceği maksimum kirletici yükünün tanımlanması, tanımlanan bu yükün tüm kirletici kaynaklar arasında, alıcı ortamın özellikleri göz önünde bulundurularak paylaştırılması planlanmaktadır. Bu kapsamda söz konusu proje ile Günlük Maksimum Toplam Yük yaklaşımının ülkemizde uygulanmasına yönelik yasal, idari ve teknik boşluk analizinin yapılarak, giderilmesi yönünde öneriler sunulmuştur. Dört dönem izleme çalışmaları ile Gediz Havzası nehir su kütlelerinin mevcut alıcı ortam kapasitesi belirlenip, üzerinde yoğun baskı oluşturan noktasal ve yayılı kaynaklı kirleticilerin etkileri tespit edilecektir. Yakın zamanda mevzuata aktarılması planlanan Çevre Kalite Standardı değerlerinin aşıldığının tespit edildiği durumda, Günlük Maksimum Toplam Yük yaklaşımı ile noktasal ve yayılı kirletici kaynaklar için kirlilik azaltım senaryoları üretilerek, deşarj standartları belirlenecektir. Bu noktada, Gediz Havzası özelinde yapılacak çalışma ile alıcı ortam bazlı deşarj standartları ortaya konularak Türkiye geneli için uygulanabilir bir yöntem oluşturulmuş ve öncü çalışma olmuştur.

-A +A